Církevní majetek v českých zemích
Při debatě o částečném majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnosti narážíme s pravidelností tématu vlastní na různé historicko-právní reminiscence. Jak to ale bylo doopravdy s nabytím, vlastnictvím či povahou církevního majetku? A co ony archetypální pobělohorské konfiskace? Hraje v probíhající diskusi o církvi a majetku roli také tzv. bělohorský mýtus nebo úroveň znalostí o husitském (dodávalo se kdysi revolučním) hnutí? Na to i mnohé další odpovídají ve své studii historici Petr Honč a Tomáš Petráček, a návazně např. i bloggeři na serveru Neviditelný pes. Kdo má oči k vidění, viz ... Na www.cirkev.cz.
"Genezi církevních držav lze dobře zmapovat díky relativně velkému množství dochovaných pramenných svědectví, kterých je podstatně více než v případě šlechtických majetků. Problém spíše představuje status jejích držebností a příjmů, který zůstával nevyjasněný. Právě tento status často bývá jádrem sporu i v současných debatách o tzv. církevních restitucích," otvírá téma ve své níže odkazované stati o historii církevního majetku u nás Petr Honč (s. 1).
Spolu s Tomášem Petráčkem, známou autoritou v oboru, se věnuje především době od počátků české státnosti po onu zmíněnou bitvu na Bílé hoře. Tedy dějinnému údobí, které je důležité nejen pro poznání procesu formování české státnosti, ale i pro pochopení začátku geneze "soužití" církve se státem. A to nejen z pohledu majetkového. Právě zde, na počátcích, je důležité začít diskusi. Nikoli až v historické epoše, kterou je toto pojednání uzavíráno. Vnímavý čtenář jistě pochopí proč.
Pro účely tohoto článku pomyslně opouštíme pány Honče a Petráčka v době husitské nebo pobělohorské tímto konstatováním (s. 21): "Během husitství, které způsobilo obrovské majetkové změny, došlo i k zpochybnění samotného vlastnického práva duchovního stavu. Po porážce radikálního husitského křídla však bylo toto právo na vlastnictví nemovitého i movitého majetku jasně zakotveno v basilejských kompaktátech. Katolická církev v Čechách nicméně v průběhu sekularizačního procesu nenávratně přišla o většinu svého zboží, zejména pozemků, které si mezi sebou rozdělila šlechta a města. Ani po bitvě na Bílé hoře nedošlo k žádné rozsáhlé restituci bývalých církevních statků."
Téma husitství, Bílé hory, majetku, chodby církve si dále začíná "žít svým vlastním životem". Bylo k tomu v odborných kruzích napsáno a řečeno mnoho. My se na ně zde, po představení různě míněných snah o zajištění řádného chodu církve, ovšem podíváme jinou optikou: bloggerů na serveru Neviditelný pes. Jako odlehčení na závěr tedy doporučujeme k přečtení texty, kterými se dostaneme do samotné současnosti, resp. doby nedávno minulé. Naleznete je zde a zde.
Text studie Církevní majetek v Českých zemích naleznete ZDE.
Více na https://tisk.cirkev.cz/z-domova/cirkevni-majetek-v-ceskych-zemich/.